zaterdag 19 november 2011

Gerstrisotto met champignons en broccoli



Dit heb ik gisteravond gemaakt. Een onorthodoxe risotto, want deze is niet met arborio-rijst gemaakt, maar met parelgerst. Net als rijstrisotto levert dit een cremig resultaat op. Ik maak risotto niet vaak omdat ik het nogal snel papperig vind worden, maar deze variatie met gerst valt niet zo uit elkaar en heeft nog een beetje 'bite'. Het is bij mij erg goed in de smaak gevallen!

Het oorspronkelijke recept gebruikt asperges, maar omdat ik geen asperges in huis had, heb ik in de plaats daarvan broccoli gebruikt. Zo heb je tevens een leuk kleuraccent (het oog eet ook mee).

Hoewel je risotto traditioneel met parmezaanse kaas bestrooit, heb ik hier een heerlijk alternatief voor gevonden. Ik weet niet hoe ik het in het Nederlands moet noemen. In het Engels heet het "nutritional yeast" en in het Duits heet het "Würz Hefeflocken". Het bevat onder andere vitamine B12 en het heeft een echte kaassmaak. Ik kan het niet beter uitleggen, je zult het zelf moeten proeven. Je kunt hier ook een heerlijke kaassaus van maken. Dat recept zal ik ook nog plaatsen.
Ik heb dit trouwens in Nederland nog niet kunnen vinden. In Duitsland vind je dit in de supermarkt (bijv. bij Kaufland). Misschien kun je het wel via internet bestellen.

Hier is het recept:

Gerstrisotto
voor 1 persoon

Ingrediënten:
olie om in te bakken (bv. koolzaadolie, rijstolie of zonnebloemolie)
125 gr broccoli, in kleine roosjes gesneden
125 gr champignons, in plakjes gesneden
1-2 teentjes knoflook, in kleine stukjes
65 gr parelgerst
een snufje gedroogde tijm
50 ml witte of rode wijn
250 ml groentebouillon
peper en zout naar smaak

Garnering:
Parmezaanse kaas óf de veganistische variant: nutritional yeast (eng.) ofwel würz hefeflocken
Zwarte olijven (ontsteend)


Bereiding:
  1. Verwarm de olie in een koekenpan.
  2. Voeg de broccoli, de champignons en knoflook toe. Bedek de pan en laat ongeveer 5 minuten sudderen.
  3. Voeg de gerst toe en roer even door om het met olie te bedekken.
  4. Voeg dan de tijm en de wijn toe en roer rustig tot de vloeistof door de gerst is opgenomen.
  5. Voeg dan  in drie delen de bouillon toe. Blijf roeren tot de vloeistof is geabsorbeerd en voeg dan het volgende deel toe.
  6. Voeg peper en zout naar smaak toe. Laat nog even sudderen tot het voldoende cremig is en dien het meteen op.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten