zaterdag 19 november 2011

Havermoutpap zonder suiker



Ik wil graag mijn favoriet (winter)ontbijt delen: havermoutpap. Dat is op zich natuurlijk niet erg speciaal. Veel mensen zijn echter aan het lijnen en moeten dan 's ochtends alleen maar fruit of yoghurt eten ofzo. In de winter heb ik in ieder geval zin in een steviger ontbijt. Hier kun je lang op teren én je kunt dit maken zonder room of suiker. Dat zijn dus in ieder geval goede redenen om dit wel in het menu op te nemen. Ik ben als kind hiermee opgegroeid en vind het verrukkelijk. Ik krijg het zelfs klaar om als avondmaaltijd te eten....

Havermout is heel gezond en heeft een positief effect op de bloedsuikerspiegel (dat is ook handig als je aan het lijnen bent, je krijgt dan minder snel weer trek). Het beval weinig calorieën en veel voedingsvezels en eiwit. De voedingsvezels in haver zorgen ervoor dat het voedsel de maag niet zo snel verlaat. Ze activeren de darmen en bevorderen de stoelgang..

Mijn versie maak ik met ongezoete plantaardige melk, meestal sojamelk of een combinatie van soja-rijstmelk. Het voordeel van rijstmelk is dat deze van nature al zoeter is. Sojamelk en havermelk zijn juist weer romiger, dus experimenteer welke jij het lekkerst vind. Hoewel je het ook zo kunt eten, vind ik het de laatste tijd erg lekker om er cranberries doorheen te doen. Rozijnen vind ik zelf veel te zoet, maar cranberries zijn een beetje zurigzoet en dat vind ik erg lekker.
Hier is het recept:

Havermoutpap
voor 1 persoon

Ingrediënten:
250 ml soja-rijstmelk (of een andere plantaardige melk waar jouw voorkeur naar uitgaat)
4 eetlepels havermout
klein handje vol gedroogde cranberries (of rozijnen of andere vruchten)

Bereiding:
Doe de melk en de havermout in een steelpannetje en warm op matig vuur al roerend tot het de pap net onder het kookpunt is. 
Voeg de gedroogde cranberries toe en laat deze nog een kleine vijf minuten meepruttelen. Blijf roeren.
Serveer in een kom.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten